Ikutilah pembicaraan tentang Wahabi. Supaya kita
tak tersesat membaca sumber yang salah dan sesat. Apakah maksud di sebalik
terma istilah Wahabi?
Di Malaysia, ramai menyatakan
bahawa gerak faham anti Al Ghazwatul Fikir ini dibawa oleh Gerakan Kaum Muda di
Malaysia iaitu disekitar pertengahan kurun ke 20. Sewaktu hujung-hujung
penjajahan Jepun dan seawal pentadbiran British Military Army. Di sinilah kumpulan
Ulama'-ulama' Malaysia membangkitkan semangat anti penjajahan. Kefahaman Tauhid
bisa membungkam kebodohan ummat!. Mereka kemudiannya dituduh Wahabi penyesat
masyarakat oleh para Penjajah.
Hari ini di Malaysia yang
banyak adalah Geng Wahab BB. BB tu maksudnhya Belagak Bagus! Mereka hanya tahu
sedikit kisah dan cerita akan tetapi membelagak bak tahu semua.
Begini kisahnya; sejak abad
Ke-18; sejak Gerakan Wahabi timbul di Pusat Tanah Arab, nama Wahabi telah
MENGGEGARKAN DUNIA. Kerajaan Turki yang sangat berkuasa pada waktu itu; TAKUT
KEPADA WAHABI.
Kerana Wahabi adalah
permulaaan KEBANGKITAN SEMULA Bangsa Arab sesudah jatuhnya Kegemilangan
Kerajaan Abbasiyyah pada serangan bangsa Monggol dan Tartar ke Baghdad!
Dan WAHABI pun DITAKUTI oleh
bangsa-bangsa Penjajah, kerana APABILA WAHABI MASUK KE SUATU NEGERI - dia akan
mengembangkan MATA Penduduknya MENENTANG PENJAJAHAN!
Sebab FAHAM WAHABI ialah
meneguhkan kembali AJARAN TAUHID yang MURNI! Dan menghapuskan segala sesuatu
yang membawa kepada SYIRIK. Jika membawa faham Jangan Usholli dan Jangan Baca
Doa Qunut itu ialah Golongan Wahab BB.
Sebab usaha perjuangan Tauhid
ini; lalu timbullah perasan tiada tempat TAKUT selain Allah. Wahabi adalah
penentang kepada JUMUD; iaitu memahami "agama" secara membeku atau
RIGID!
Ajaran ini telah TIMBUL
bersamaan dengan TIMBULnya REVOLUSI PERANCIS di Eropah yang ada pada Revolusi
ini suatu fahaman yang dinamai Sekularisme. Dan pada masa itu juga,
"infiltrasi" dari gerakan ini telah masuk ke Tanah Jawa. Pada 1788,
di zaman pemerintahan PAKU BUWONO IV, yang lebih terkenal dengan gelaran
"SUNAN BAGUS", beberapa Orang Wahabi telah datang ke Tanah Jawa dan
meyebarkan fahaman "Wahabi" ini. [Fahaman Wahabi = fahaman menentang
Al Ghazwatul Fikr/fahaman menentang Minda Terjajah/Minda Tertawan].
Bukan setakat di Solo dan
Jogja tetapi Geng Wahabi Tulin ini telah menerobos ke Wilayah jauh di Madura,
Chirebon dan Banten. Kefahaman ini mendapat sambutan baik kerana jelas terang
anti penjajahan. Sunan Bagus tertarik sekali dengan idea kefahaman segar Wahabi
ini.
PEMERINTAN BELANDA ITU
mendesak agar Sunan Bagus menyerahkan Orang-orang Wahabi itu kepada mereka.
Mereka cukup tahu apakan nasib mereka sebagai penjajah; jika FAHAMAN WAHABI ini
dianuti rakyat! Ayuh difikir lestarikan. Jadi Geng Wahab BB jangan main bongok
tidak faham; usah nistakan kebaikan dengan fitnah. Mereka nak Qunut Subuh atau
tidak itu bukan set kefahaman WAHABI yang berjuangan tulus mendampingi Ummat
kepada Tauhid Kepada Allah!
Saya tiada berniat untuk menjulang istilah
Wahabi; sekadar untuk memberikan Keadilan yang sepatutnya pada peristilahan itu
dari selalu ditahikan; malah dinajisi.
Rasanya cukup difahami ianya
bukanlah ajaran Musailamah Al Kazzab. Musuh Ummat Islam ialah Ummat Islam
sendiri. Wahabi di Malaysia dimusuhi oleh Puak-puak Wahab BB; tanpa mereka itu
sedari. Suatu waktu dahulu musuh Wahabi ialah Kerajaan Turki Osmaniyyah dan
Kerajaan Syarif di Mekah sebelum Kerajaan Syarif itu terhumban ke Jordan kini.
1801, datang lagi kaum Wahabi
ke "Indonesia" selepas penangkapan Orang Arab itu oleh Penjajah
Belanda; kali ini anak Melayu sendiri. Antaranya ialah HAJI MISKIN PANDAI
SIKAT, HAJI ABDURRAHMAN PINABANG dan HAJI MUHAMMAD HARIS TUANKU LINTAU. Mereka
datang dari Wilayah Melayu Minangkabau di Luak Agam, Luak Lima Puluh Koto dan
Luak Tanah Datar.
Antara murid mereka ialah
Tuanku Nan Rinceh Kamang dan Tuanku Samik Ampat Angkat. Akhirnya melebar dan
terbentuklah Kaum Paderi.
Asalnya tiada istilah Ulama'
di dalam Istilah Melayu Nusantara seperti hari ini dan di dalam Kamus Dewan.
Istilah yang digunakan untuk memaksudkan Ulama' atau Nuansa Paderi itu ialah
istilah Ulama' yang digunakan hari ini.
Lupakan istilah Wahabi akan tetapi lihatlah
kesan pembangunan Minda dan pencerahan yang dibawa bersama pemikiran itu.
Antara pejuang kaum Paderi yang terkenal ialah Tuanku IMAM BONJOL. Dan
terjadilah Perang Fi Sabilillah antara Mujahiddin dengan Penjajah Belanda.
Dalam abad ke 18 hinggalah 19;
lalu akhirnya dengan momokan pangkat dan wang; tewaslah para Mujahiddin itu
dalam Perang Paderi yang dahsyat ini mengorabankan ribuan nyawa Ummat Islam dan
askar Inggeris-Belanda turut mati dengan jumlah yang banyaknya.
Kerana kuasa; ada pemerintah
di daerah Melayu Sumatera dan di Tanah Jawa sanggup menikam dari belakang.
Suburnya kefahaman Islam sejak waktu itu di Nusantara ini menjadikan kita hari
ini lahir terus ber"agama". Faham menentang penjajahan yang sekian
panjang ratus tahunnya.
KHA Dahalan , seorang pendokong Fahaman Wahabi |
Dan pada abad ke-20 datang
semula gerakan baru bertunjang sama yang dinamalabelkan sebagai Kaum Muda di
Tanah Melayu Minangkabau. Manakala di Tanah Jawa datangnya ulama' yang bernama
Kiyai Haji Ahmad Dahalan dan Syeikh Ahmad Soorkati. Gagasan Muhammadiyah hari
ini sungguh luar biasa. Sangat bersahaja namun punya Universiti mereka di
setiap bandar di Indonesia. Tak perlu gelar mereka Wahabi. Kerana misi dan
intipati perjuangan telah membuahkan hasil yang luar biasa.
Umumnya para pendokong Wahabi
ini dalam soal Fiqh berMazhab Hanbali. Barangkali Imam Ahmad bin Hanbal
sepatutnya seorang Reformer berbanding seorang Fuqaha' per se. Namun besar juga
yang berMazhab Syafei. Manakala di benua India, orang yang berMazhab Hanafi itu
majoritinya golongan pembaharu pemikiran Wahabi ini.
Di setiap episod siri-siri
penjajahan Barat; istilah "WAHABI" selalu dijadikan alat mainan fikir
untuk menekan Semangat Kesedaran Islam dan Pemurnian Fikrah. Bagi Ummat Islam
yang tidak mengetahui intipati sejarah pemikiran ummat akan menjadi benci
kepada "Isikandung Ilmu" Muhammad Abdul Wahab dan Pemikir yang
seangkatan. Bukan sahaja benci soal itu; nama WAHABI itu pun dibenci dan
seterusnya dikeji.
1925, setelah mendengar
kemenangan Raja Wahabi Ibnu Saud mengusir Syarif Mekkah; suatu Kongres Besar
Ummat Islam di Surabaya mengucapkan Tahniah yang dikirim melalui telegram
kepada Team Ibnu Saud itu. Dua orang wakil Muslimin Indonesia iaitu
Djokroaminoto dan KH Mas Mansur dihantar ke Tanah Arab itu. Pada 1927, Haji
Agus Salim pula ke sana mengunjungi Pentadbiran Ibnu Saud.
Tempoh yang sama; Turki sudah
semakin Moden dan bersama-sama dengan pengikut Syarif serta Ulama'ulama' Pak
Turut mereka mengecam hebat Gerakan Wahabi yang dianggotai oleh para-para
pejuang anti Penjajah di merata dunia. Pergerakan Anti Penjajahan atas label
Wahabi ini terus dikecam sebagai perosak Islam dan golongan pengganas!
Ada satu kumpulan yang
mengasaskan idea anti penjajahan yang sama di Malaysia iaitu di atas Gunung
Semanggol sekitar tahun 1948. Mereka juga menerima nasib yang sama dan digelar
sebagai Hubaya-hubaya dari Gunung!
Saya seorang Syiah. Saya tak percaya apa yang anda tulis ini. Kerana Syiah adalah kebenaran. Ada belum tahu apakah itu Aqidah Syiah sebab anda tak belajar tentangnya. Lebih baik anda jangan menulis lagi tentang Wahabi. Kerana Wahabi itu pendusta.
ReplyDelete