Friday, January 31, 2014

APABILA WAHABI MASUK KE SUATU NEGERI - dia akan mengembangkan MATA Penduduknya MENENTANG PENJAJAHAN!

Ikutilah pembicaraan tentang Wahabi. Supaya kita tak tersesat membaca sumber yang salah dan sesat. Apakah maksud di sebalik terma istilah Wahabi?

Di Malaysia, ramai menyatakan bahawa gerak faham anti Al Ghazwatul Fikir ini dibawa oleh Gerakan Kaum Muda di Malaysia iaitu disekitar pertengahan kurun ke 20. Sewaktu hujung-hujung penjajahan Jepun dan seawal pentadbiran British Military Army. Di sinilah kumpulan Ulama'-ulama' Malaysia membangkitkan semangat anti penjajahan. Kefahaman Tauhid bisa membungkam kebodohan ummat!. Mereka kemudiannya dituduh Wahabi penyesat masyarakat oleh para Penjajah.

Hari ini di Malaysia yang banyak adalah Geng Wahab BB. BB tu maksudnhya Belagak Bagus! Mereka hanya tahu sedikit kisah dan cerita akan tetapi membelagak bak tahu semua.

Begini kisahnya; sejak abad Ke-18; sejak Gerakan Wahabi timbul di Pusat Tanah Arab, nama Wahabi telah MENGGEGARKAN DUNIA. Kerajaan Turki yang sangat berkuasa pada waktu itu; TAKUT KEPADA WAHABI.

Kerana Wahabi adalah permulaaan KEBANGKITAN SEMULA Bangsa Arab sesudah jatuhnya Kegemilangan Kerajaan Abbasiyyah pada serangan bangsa Monggol dan Tartar ke Baghdad!

Dan WAHABI pun DITAKUTI oleh bangsa-bangsa Penjajah, kerana APABILA WAHABI MASUK KE SUATU NEGERI - dia akan mengembangkan MATA Penduduknya MENENTANG PENJAJAHAN!

Sebab FAHAM WAHABI ialah meneguhkan kembali AJARAN TAUHID yang MURNI! Dan menghapuskan segala sesuatu yang membawa kepada SYIRIK. Jika membawa faham Jangan Usholli dan Jangan Baca Doa Qunut itu ialah Golongan Wahab BB.

Sebab usaha perjuangan Tauhid ini; lalu timbullah perasan tiada tempat TAKUT selain Allah. Wahabi adalah penentang kepada JUMUD; iaitu memahami "agama" secara membeku atau RIGID!

Ajaran ini telah TIMBUL bersamaan dengan TIMBULnya REVOLUSI PERANCIS di Eropah yang ada pada Revolusi ini suatu fahaman yang dinamai Sekularisme. Dan pada masa itu juga, "infiltrasi" dari gerakan ini telah masuk ke Tanah Jawa. Pada 1788, di zaman pemerintahan PAKU BUWONO IV, yang lebih terkenal dengan gelaran "SUNAN BAGUS", beberapa Orang Wahabi telah datang ke Tanah Jawa dan meyebarkan fahaman "Wahabi" ini. [Fahaman Wahabi = fahaman menentang Al Ghazwatul Fikr/fahaman menentang Minda Terjajah/Minda Tertawan].

Bukan setakat di Solo dan Jogja tetapi Geng Wahabi Tulin ini telah menerobos ke Wilayah jauh di Madura, Chirebon dan Banten. Kefahaman ini mendapat sambutan baik kerana jelas terang anti penjajahan. Sunan Bagus tertarik sekali dengan idea kefahaman segar Wahabi ini. 

PEMERINTAN BELANDA ITU mendesak agar Sunan Bagus menyerahkan Orang-orang Wahabi itu kepada mereka. Mereka cukup tahu apakan nasib mereka sebagai penjajah; jika FAHAMAN WAHABI ini dianuti rakyat! Ayuh difikir lestarikan. Jadi Geng Wahab BB jangan main bongok tidak faham; usah nistakan kebaikan dengan fitnah. Mereka nak Qunut Subuh atau tidak itu bukan set kefahaman WAHABI yang berjuangan tulus mendampingi Ummat kepada Tauhid Kepada Allah!

Saya tiada berniat untuk menjulang istilah Wahabi; sekadar untuk memberikan Keadilan yang sepatutnya pada peristilahan itu dari selalu ditahikan; malah dinajisi.

Rasanya cukup difahami ianya bukanlah ajaran Musailamah Al Kazzab. Musuh Ummat Islam ialah Ummat Islam sendiri. Wahabi di Malaysia dimusuhi oleh Puak-puak Wahab BB; tanpa mereka itu sedari. Suatu waktu dahulu musuh Wahabi ialah Kerajaan Turki Osmaniyyah dan Kerajaan Syarif di Mekah sebelum Kerajaan Syarif itu terhumban ke Jordan kini.

1801, datang lagi kaum Wahabi ke "Indonesia" selepas penangkapan Orang Arab itu oleh Penjajah Belanda; kali ini anak Melayu sendiri. Antaranya ialah HAJI MISKIN PANDAI SIKAT, HAJI ABDURRAHMAN PINABANG dan HAJI MUHAMMAD HARIS TUANKU LINTAU. Mereka datang dari Wilayah Melayu Minangkabau di Luak Agam, Luak Lima Puluh Koto dan Luak Tanah Datar.

Antara murid mereka ialah Tuanku Nan Rinceh Kamang dan Tuanku Samik Ampat Angkat. Akhirnya melebar dan terbentuklah Kaum Paderi. 

Asalnya tiada istilah Ulama' di dalam Istilah Melayu Nusantara seperti hari ini dan di dalam Kamus Dewan. Istilah yang digunakan untuk memaksudkan Ulama' atau Nuansa Paderi itu ialah istilah Ulama' yang digunakan hari ini.

Lupakan istilah Wahabi akan tetapi lihatlah kesan pembangunan Minda dan pencerahan yang dibawa bersama pemikiran itu. Antara pejuang kaum Paderi yang terkenal ialah Tuanku IMAM BONJOL. Dan terjadilah Perang Fi Sabilillah antara Mujahiddin dengan Penjajah Belanda.

Dalam abad ke 18 hinggalah 19; lalu akhirnya dengan momokan pangkat dan wang; tewaslah para Mujahiddin itu dalam Perang Paderi yang dahsyat ini mengorabankan ribuan nyawa Ummat Islam dan askar Inggeris-Belanda turut mati dengan jumlah yang banyaknya.

Kerana kuasa; ada pemerintah di daerah Melayu Sumatera dan di Tanah Jawa sanggup menikam dari belakang. Suburnya kefahaman Islam sejak waktu itu di Nusantara ini menjadikan kita hari ini lahir terus ber"agama". Faham menentang penjajahan yang sekian panjang ratus tahunnya. 


KHA Dahalan , seorang pendokong Fahaman Wahabi
Dan pada abad ke-20 datang semula gerakan baru bertunjang sama yang dinamalabelkan sebagai Kaum Muda di Tanah Melayu Minangkabau. Manakala di Tanah Jawa datangnya ulama' yang bernama Kiyai Haji Ahmad Dahalan dan Syeikh Ahmad Soorkati. Gagasan Muhammadiyah hari ini sungguh luar biasa. Sangat bersahaja namun punya Universiti mereka di setiap bandar di Indonesia. Tak perlu gelar mereka Wahabi. Kerana misi dan intipati perjuangan telah membuahkan hasil yang luar biasa. 

Umumnya para pendokong Wahabi ini dalam soal Fiqh berMazhab Hanbali. Barangkali Imam Ahmad bin Hanbal sepatutnya seorang Reformer berbanding seorang Fuqaha' per se. Namun besar juga yang berMazhab Syafei. Manakala di benua India, orang yang berMazhab Hanafi itu majoritinya golongan pembaharu pemikiran Wahabi ini. 

Di setiap episod siri-siri penjajahan Barat; istilah "WAHABI" selalu dijadikan alat mainan fikir untuk menekan Semangat Kesedaran Islam dan Pemurnian Fikrah. Bagi Ummat Islam yang tidak mengetahui intipati sejarah pemikiran ummat akan menjadi benci kepada "Isikandung Ilmu" Muhammad Abdul Wahab dan Pemikir yang seangkatan. Bukan sahaja benci soal itu; nama WAHABI itu pun dibenci dan seterusnya dikeji.

1925, setelah mendengar kemenangan Raja Wahabi Ibnu Saud mengusir Syarif Mekkah; suatu Kongres Besar Ummat Islam di Surabaya mengucapkan Tahniah yang dikirim melalui telegram kepada Team Ibnu Saud itu. Dua orang wakil Muslimin Indonesia iaitu Djokroaminoto dan KH Mas Mansur dihantar ke Tanah Arab itu. Pada 1927, Haji Agus Salim pula ke sana mengunjungi Pentadbiran Ibnu Saud.

Tempoh yang sama; Turki sudah semakin Moden dan bersama-sama dengan pengikut Syarif serta Ulama'ulama' Pak Turut mereka mengecam hebat Gerakan Wahabi yang dianggotai oleh para-para pejuang anti Penjajah di merata dunia. Pergerakan Anti Penjajahan atas label Wahabi ini terus dikecam sebagai perosak Islam dan golongan pengganas!

Ada satu kumpulan yang mengasaskan idea anti penjajahan yang sama di Malaysia iaitu di atas Gunung Semanggol sekitar tahun 1948. Mereka juga menerima nasib yang sama dan digelar sebagai Hubaya-hubaya dari Gunung!

1 comment:

  1. Saya seorang Syiah. Saya tak percaya apa yang anda tulis ini. Kerana Syiah adalah kebenaran. Ada belum tahu apakah itu Aqidah Syiah sebab anda tak belajar tentangnya. Lebih baik anda jangan menulis lagi tentang Wahabi. Kerana Wahabi itu pendusta.

    ReplyDelete