Friday, January 31, 2014

Kisah Bugis Makassar - Merenung dan mengambil iktibar

Beginilah kisahnya. Begitu hebat Sultan Hasanuddin Makassar melawan Belanda yang jahat. Bila hal ini berlakunya? Ingat 1511 Portugis TAWAN Melaka. 100 TAHUN berikutannya, Kisah Belanda Jahat di Tanah Indonesia kini. Belanda datang ke Timur jauh mahu apa? Mahu merebut sesuatu yang ada di sini setelah mendengar Portugis kaya raya! Yahudikah Belanda ini? Sepetimana Bani Israelnya Portugis?

Belanda datang ke Banten, Jawa dan Makassar. Siapa Hasanuddin? Seorang pahlawan Indonesia lama yang tetap teguh bertahan. Dia adalah pedagang lada dan rempah-rempah di Maluku yang mana perdagangan ini mahu dimonopli oleh Belanda sebagai modal awal mereka. Belanda menyerang dan Hasanuddin bertahan!

Apa katanya kepada Belanda: ALLAH MENGADAKAN DUNIA SUPAYA SEKALIAN MANUSIA BERBAHAGIA. APAKAH TUAN MENYANGKA BAHAWA ALLAH MENGECUALIKAN PULAU-PULAU YANG JAUH DARI TEMPAT TINGGAL BANGSA TUAN ITU UNTUK PERDAGANGAN TUAN?

Demikian sopan santunnya Hasanuddin dalam ketegasan. Jika Belanda nak berniaga juga dia mengajak Belanda BERNIAGA bersama-sama. Bersainglah di pasaran terbuka. Tetapi Yahudi Belanda ini tak mahu. Mereka mahu MONOPOLI. Bagi Hasan, ini suatu KEZALIMAN!

Ketika ini Belanda sudah menawan Goa dan mahu menawan Makassar pula. Pusat kerajaan Makassar ini berpusat di Maluku.

Kisah Hasanuddin dan Aru Palaka anak Raja Sopeng ini adalah kisah rebut kuasa dan saling tak percaya antara sesama.

Hasanuddin punya hasrat menyatukan Wilayah Bugis - Makassar sedangkan Aru Palaka tak bersetuju dengan rancangan Hasannuddin yang mana pendekatannya (Hasan) keras dan kejam.

Belanda hanya melihat-lihat dan merenung-renung dan seterusnya MENGAMBIL KESEMPATAN di atas pertelagahan ini. Lalu Aru Palaka dimanjakan oleh Belanda. Yahudi Belanda menjadi pengadu domba. Mereka semua anak Bugis Makassar adalah orang-orang laut yang hebat. Jika Belanda nak melawan kesemuanya pastilah Belanda rabak musnah. Akan tetapi, Belanda guna taktikal adu domba.

Akhirnya Hasanuddin terdesak dan terjadilah Perdamaian Bongaya 1667. Raja-raja Bugis dan Makassar ini bukan orang-orang lain. Mereka bertali darah. Demikianlah juga rakyatnya. Kalau yang menyerang itu adalah saudaranya sendiri, suami adiknya, saudara sepupunya dan kadang-kadang anak atau ayahnya. Samalah sengketa kita UMNO, PAS dan PKR hari ini.
Aru Palaka @ Arung Palakka
Akhirnya, siapakah yang menang? Bukan juga Aru Palaka yang menang. Yang menang adalah General Speelman! Dalam Perjanjian Bongaya, Hasanuddin terpaksa melepaskan hak koloni ke atas Bone, Wajo dan Sopeng serta Bima dan Sumbawa. Hilanglah Kerajaan Islam yang besar di Timur Indonesia. Patahlah hati orang-orang Bugis dan Makassar lantas mereka merantau pula ke negeri-negeri yang lain.

1 comment:

  1. Termenung seketika.....saya ada darah bugis....tapi baru tahu kisah ini ...terima kasih ..

    ReplyDelete