Saturday, February 1, 2014

Apakah itu Quru' atau قروء ? Ianya berkaitan Menstrual Cycle - Marilah kita renungi dan fahami

Kali ini penulis ingin menjemput suatu perbahasan tentang soal Quru' atau قروء sebagaimana kandungan Surah Al Baqarah 2:228. Bagus juga ramai orang ambil tahu tentang soal ini kerana ramai yang konfius lagi; terutama pasangan suami isteri. 

Maksudnya ialah Menstrual Cycle iaitu Pusingan Haid bagi perempuan. Dalam ayat Surah Al Baqarah, 2:228 - Allah menyebut barangsiapa (Wanita) yang DICERAIKAN hendaklah menunggu 3 kali Quru' sebelum boleh berkahwin dengan orang lain. Ini adalah standing procedure yang Allah tetapkan dan jika dilihat dalam konteks ayat ialah untuk memastikan TIADA Kandungan yang tertinggal dalam Rahim Wanita sebelum beliau bernikah semula KERANA Wanita (Yang Sah dalam Nikah) yang diceraikan sedang ada kandungan dalam Rahimnya - HARAM BERKAHWIN. Kecuali jika dia diserbatan... *faham-faham ajelah*... Huhu...
Gambarajah Kitaran Haid

Ada 2 pendapat bercanggahan iaitu Hanafi mengatakan Quru' maksudnya Datang Haid manakala Shafei mengatakan 3 kali tempoh Circulation (Datang dan Bersih Suci)

Setiap SUAMI mesti Arif soal ini; jika tidak problem sebenarnya kalau tak tahu... Jika menurut Hanafi pastilah ianya 2 kali tempoh Circulation (iaitu 3 kali datang Haid) untuk mengconfirmkan bahawa memang TIADA Kandungan dalam Rahim. 

Pakar Sakit Puan boleh membantu kefahaman kita....

Menurut Pakar Sakit Puan, katanya: "Datang haid saja bermaksud kandungan tidak menjadi dan dinding rahim yang dah bersedia menerima kandungan tu pecah lalu turun lah darah..."

Di sini kita melihat jelas bahawa pendapat Hanafi paling Rajih; iaitu Quru' ialah Datang Haid. Dan bukannya Circulation (iaitu Datang Haid disusuli Bersih dan Suci). Apapun standing procedure 3 kali Quru' mesti terpakai dalam Soal Kahwin semula bagi WANITA yang diceraikan; sebab ianya adalah MANDATORI.... (inilah tempoh Iddah bagi Penceraian)....

Oleh yang demikian, Quru' atau Datang Haid ini adalah satu KEKURANGAN sedikit yang Alllah susunkan kepada Wanita kerana di akhir ayat tersebut Allah menggariskan وللرجال عليهن درجة Dan Bagi Lelaki Ke Atas Wanita ini diangkat Satu Darjat ATAU satu Tahap.... Kerana itu kurang sesuai lagi Wanita yang masih dalam" proses ini" diangkat sebagai Pemimpin...(selain kpd kelompok mereka).

No comments:

Post a Comment