Thursday, February 6, 2014

Eh! Arak itu haram kenapa? Etanolnya atau mabuknya?

Baca dahulu dan fikirkan:

10 persen alcohol boleh mabuk ker? Jika nak tahu mabuk ke tidak minum la dulu. Alkhamru bukan alkohol. Banyak bezanya antara al khamru dengan alkohol. Cuma ada kandungan alcohol di dalam alkhamru. Berapa persen alcohol dalam kandungan sesuatu cecair baru dia akan memberikan kesan mabuk? Tiada seorang pun ummat Islam yang mengkaji. Sedihnya alcohol pun dia tak faham apakah kegunaannya?

Fiikir dulu dan jangan cepat melatah. Tak pernah minum wine, wiski atau beer atau brandi jangan cepat melatah. Tak disuruh minum pun cuma ambil tahu sahaja supaya bercakap dengan berilmu bukan secara hentam kromo. Beer memang tak haram sekiranya ia adalah Root Beer. Orang tanya kenapa panggil beer? Ya, la beer sebab dia diperam tapi root beer yang diperam ni tiada kandungan alcohol. Proses pembuatannnya persis beer.


Jeruk halal ker haram? Tahu tak berapa persen alcohol dalam sesuatu jeruk? Budu? Sambal belacan? Sedap-sedap tenyeh timun kat dia dan lepas makan stim tergolek dok; dia tak tahu pasal apa yang buat dia rasa kick jer cencalok tu? Kan benda peram semua tu?

Fahamkan seterusnya dan fikir lagi:

Mari kita fahami lebih detail maksud Al Khamr yang pada bahasa kita yang disebut sebagai arak. Di sini kita harus sedia faham bahawa elemen yang menyebabkan sesuatu itu disebut Al Khamr ialah adanya kandungan alkohol. Akan tetapi para Ustazul Jalil sekalian hendaklah memberikan sedikit nilai tambah kefahaman kepada istilah alkohol. Alkohol ini ialah suatu SEBATIAN Cecair yang adanya elemen Carbon dan Hidrogen dengan jumlah tertentu dan ianya terHidroksida. Ada bermacam-macam formulasi Alkohol dan fomulasi alkohol di dalam minuman biasanya disebut sebagai ETANOL. Dan alkohol yang berbentuk etanol inilah yang merosakkan jantung anda (kardiovaskular). Berpunca dari jantung semua bahagian organ penting badan dia serang.

Istilah Carbon di dalam Al Qur'an berada pada formulasi tiga huruf(ayat) KAF FA RA. Juga disebut Kafura (Carbonated). Manakala Kafir/Kufron juga membawa maksud yang hampir sama dalam konteks maksud Rejector/Rejection. 

Kajian saintifikal memberikan bermacam-macam pendapat sehingga saintis penagih arak cenderung menyatakan kebaikan etanol ini kepada sistem badan; namun pendapat golongan sedemikian adalah minoriti. Majoriti berpendapat etanol sangat membahayakan kepada sistem badan manusia; dan ada yang menyatakan had-had tertentu penggunakan dibenarkan. Namun pendapat yang lebih jujur membuat kesimpulan kepenggunaanya walau 1 persen sekalipun akan mendatangkan mudharat kepada sistem badan terutama sekali kepada sistem kardiovaskular atau jantung.

Justeru; Inilah yang Allah mahu manusiua faham bahawa Dia melarang pengambilan Etanol ini di mana salah satu contoh Makanan/Minuman yang mengandungi etanol ialah Al Khamru. Jadi eloklah kita semak semua sumber makanan kita yang bersifat pemeraman adakah ianya mengandungi etanol kerana etanol amat bahaya sekali. Bukan soal mabuk atau tidaknya; soalnya ada etanol atau tidak. Sebab khinzir pun bila makan ianya tidak mabuk akan tetapi ianya haram dimakan. Demikianlah ILLAT untuk ISTINBAT hukum kepada arak. ILLATnya bukan mabuk; akan tetapi ILLATnya ialah ETANOL. Walaupun sedikit penggunaaannya dan tidak memabukkan akan tetapi kesan kerosakan kepada Kardio Vaskular amat berat sekali. Oh Kome? Tempoyak ada etanol tak? Jika ada, kome pikior ler sendiri. Sebab jantung komer....

No comments:

Post a Comment