To me it is not only a matter of English alone. To understand the language it must be taught by way of Spoken Tongue. Also on geometrical lines and shapes. Spoken Tongue must begin with an understanding of Phonetic Sound. And "design" should be taught by way of Puzzle Game. Such approach was used in the vernacular school although yet comprehensive but very less used in the Government schools. Musical lesson should be taught by way of kinder music. Knowledge about symbols used in daily life need to be taught in a various language and pronunciation.
Soon after that they should be taught about hieroglyph to recognize a given shape and semantic. It should also be taught to all language variants. They also must be taught about the symbols and the numbers, the value in any geometrical lines in the subject of Mathematics to enhance their nuance.
Chinese Writing understood by its Character and Roman writings is understood by alphabet and their mind must be illuminated both.
We have four major language or five that can be learned altogether by all Malaysian school kids. Bahasa Melayu, English, Chinese, Tamil and Arabic. Then we shall be a smart nation in the world.
Rombak Sistem Pendidkan Peringkat Rendah
Bagi saya ia bukan sahaja suatu perkara berkenaan Bahasa Inggeris sahaja. Untuk memahami bahasa itu, ia perlu diajar melalui Lidah Pertuturan. Juga pada garisan geometri dan bentuk. Lidah Pertuturan harus bermula dengan memahami Fonetik Bunyi. Dan " reka bentuk" perlu diajar melalui Teka-teki Permainan . Pendekatan seperti ini telah digunakan di sekolah vernakular walaupun belum menyeluruh tetapi sangat kurang digunakan di sekolah-sekolah Kerajaan. Pengajaran muzik perlu diajar dengan cara kinder music . Pengetahuan mengenai simbol yang digunakan dalam kehidupan seharian perlu diajar dalam pelbagai bahasa dan sebutan.
Tidak lama selepas itu mereka perlu diajar mengenai tulisan hieroglyph untuk mengenali bentuk yang diberikan dan difahamkan semantiknya. Ia juga perlu diajar di dalam pelbagai bahasa. Mereka juga perlu diajar tentang simbol-simbol dan nombor, nilai dalam mana-mana garis geometri dalam subjek Matematik bagi meningkatkan nuansa mereka.
Penulisan Cina difahami secara Watak dan tulisan-tulisan Roman difahami secara huruf dan fikiran mereka mesti diterangi kedua-duanya.
Kita mempunyai empat bahasa utama atau lima yang boleh diajarkan serentak kepada semua kanak-kanak sekolah di Malaysia. Bahasa Melayu , Bahasa Inggeris , Cina , Tamil dan Arab. Kemudian kita akan menjadi sebuah negara bangsa yang pintar di dunia.
No comments:
Post a Comment