Thursday, February 6, 2014

Catatan seorang usahawan berjaya, pemilik SECRET LEAF - Amir Ibrahim

Catatan seorang usahawan berjaya, pemilik SECRET LEAF - Amir Ibrahim

Jangan melihat kejayaan orang, lihat juga bagaimana dia mencapainya - kata seorang teman.

3 tahun setengah Secretleaf International, perjalanan yang meletihkan, impian yang panjang, prinsip yang tergugah, semangat yang tercalar and here i stand, chasing the dreams.

5 tahun lepas, dengan duit 2 ribu, anak penjual roti, tanpa saudara mara yang kaya atau berpangkat, tanpa kabel yang digunakan, hanya dengan semangat, impian dan prinsip : jangan meminta, jangan menipu, jangan membayar duit dengan hasil yang syubhah, jangan berjaya kerana kabel besar, yang memberikan hanya Tuhan, merayu hanya kepada Tuhan. It is a lonely road, waktu yang mencabar, apa masanya prinsip terasa harus diketepikan untuk wang, ada masanya terasa harus merayu pada manusia, tetapi alhamdulillah, masih mampu menyatakan," berikan kepada saya, sekiranya tuan mendapati saya layak", dan bukannya, "tolonglah saya, kalau tuan tolong saya akan ....". 

Dan di sini, saya masih berdiri, masih menyelesaikan masalah, masih hidup, masih berusaha mengejar impian.

Building this company, from nothing 3 years ago, kini memiliki kilang sendiri walaupun kecil, dengan kelulusan GMP, ISO9001, dan Halal JAKIM, membangun hampir sekali ganda setiap tahun selama 3 tahun berturut2, the only thing, yang boleh saya katakan kepada semua, selagi anda mempunyai impian dan berusaha keras sebaiknya, Tuhan akan memberikan apabila sampai masanya. Selagi anda percayakan diri sendiri, kepercayaan orang lain tidak sebegitu penting walaupun ia akan membantu. Bangunkan diri dari sumber yang halal, dan berikan wang gaji dari sumber yang halal, bukan dari riba, penipuan dalam perniagaan atau apa-apa yang meragukan. Ada masanya kita melakukan kesilapan, tetapi kesilapan akan membetulkan apa yang akan kita lakukan pada masa hadapan. 

Untuk tahun ini, semoga saya masih boleh memberikan semangat kepada diri sendiri, yang mereka yang lain, meneruskan impian dengan prinsip sendiri, membangunkan yang sekarang dan boleh bercakap dengan anda lagi pada tahun hadapan. Percayalah diri sendiri dan iman, kita boleh menjadi berkuasa seperti Firaun, atau kaya seperti Qarun, Tuhan memberikan rezeki kepada sesiapa sahaja, tetapi pengakhiran kehidupan bukan di dunia ini. Selamat tahun baru ...

No comments:

Post a Comment