Thursday, February 6, 2014

Hentikan operasi Kilang Lynas - Selamatkan Alam Sekitar kita!

Jom kita lestarikan untuk Aktiviti Kilang Lynas diambil Perhatian Oleh Pihak Kerajaan. 

Kita berhadapan dengan masalah kerana - usaha menangani masalah Kilang Lynas adalah kerana "banyak sangat Campur Tangan Politik". Ahli Politik tidak kira apa Parti pun lebih melihat di sudut 'Political Mileage' masing-masing. Justeru, isu ini kabur dan tak mendapat perhatian ramai.

Ini ialah suatu ISU berkenaan ALAM SEKITAR. Minta semua pihak Janganlah Politikkan Isu Alam Sekitar. Isu di hadapan kita: UNDANG-UNDANG AUSTRALIA TELAH DIGUBAL mengharamkan semua aktiviti Kilang Rare Earth Element seperti aktiviti Kilang Lynas. Kilang itu juga dimiliki oleh Syarikat dari Australia. 
Papan Tanda Kilang Lynas di Kuantan

Jika di negara mereka pun; mereka tak mahu membenarkan; KENAPA KITA PULA MESTI MEMBENARKAN IANYA BEROPERASI DI NEGARA KITA?

Tajuk Satu: ialah Persoalan Logika/Common Sense dan isu Undang-undang. 

Pertubuhan Kitar Semula dan Alam Sekitar Daerah Kinta berhasrat membawa isu ini dengan lebih serius dan kefahaman kepada seluruh Rakyat Malaysia. Sekali lagi saya pohon Pihak yang Berkepentingan Politik eloklah tidak terlibat kerana ianya akan merugikan semua pihak.

Isu Lynas - Apakah dia [Kilang] LAMP LYNAS ini? 

Secara glamournya, Kilang ini disebut sebagai LAMP iaitu singkatan kepada Lynas Advance Material Plant. Kilang ini dibina BERDEKATAN Kuantan, Pahang, Malaysia. 

Kawasan berdekatan Kuantan itu dipilih sebagai tapak Kilang LAMP kerana ianya mempunyai semua sumber yang diperlukan untuk menjalankan operasi kilang LAMP.

Kilang LAMP ini dimiliki oleh Lynas Corporation, Ltd merupakan sebuah syarikat perlombongan gas-gas nadir (Bumi) di Australia, yang disenaraikan di Bursa Sekuriti Australia.

Ia mempunyai dua operasi utama:. iaitu A Mining and A Concentration Plant di Mount Weld, Australia Barat, dan Kilang LAMP di Kuantan, Malaysia.

Industry Mining
Predecessor(s) Yilgangi Gold NL
Founded 1983
Founder(s) Nicholas Curtis
Headquarters Sydney, Australia
Area served Australia, Malaysia
Products rare earth metals

Tanah itu seperti jasad kita; dia juga boleh merasa kesakitan. Gunung itu bukan benda mati. Gunung juga adalah benda hidup. Jika manusia menyakiti tanah dan gunung; gunung dan tanah akan menyakiti kita kembali. Ambil Iktibar Banjir di Kuantan dan Limpahan Air Bah di Cameron Highlands.

Jika Alam Sekitar tidak dipelihara dan dijaga; apa jua kegiatan Ekonomi menjadi sia-sia. Bila banjir berlaku kita akan mengalami Kerugian Harta Benda Wang yang banyak serta melibatkan Kehilangan Nyawa atau Modal Insan. Mengumpul harta memang perlukan jangkamasa yang panjang. Banjir punahkah sekelip mata. JAGALAH ALAM SEKITAR KITA.

Dalam Solah kita; Pokok Utama ialah Membaca Al Fatihah. Dan yang paling Awal kita membicara Soal Alam-alam atau Geografi dan Struktur Langit dan Bumi (Cosmos). Alhamdulillahi Rabbil ALAMIN. Namun soal-soal kecil lebih kita raikan; dan soal alam kita simpan dan tak mahu faham.

Apakah hanya ini satu sahaja Undang Undang Environmental yang kita ada?
ENVIRONMENTAL QUALITY ACT 1974

Lihat Situs Kerajaan Australia berkenan Radiation Protection:-

Bacalah pandangan S. M. Mohamed Idris, Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang dan Sahabat Alam Malaysia DALAM SOAL SISA RADIOAKTIF LYNAS;


SOALAN BESAR:

1. Kenapa Australia tidak membina Kilang LAMP itu di Australia? Kenapa mesti di Malaysia?

2. Kenapa kita tiada undang-undang Pemeliharaan Alam Sekitar seketat Australia?

3. Kenapa kita ditipu tentang buangan Sisa Radioaktif itu?

4. Siapakah "orang atas Malaysia" di sebalik Operasi perniagaan Kilang Lynas ini?

5. Apakah semua Laporan Saintifikal samada oleh IAEA tulus, jujur dan benar?

6. Siapakah Ahli Lembaga Perlesenan Tenaga Atom Malaysia/ AELB Malaysia pada setiap masa yang material?

7. Apakah itu Thorium? 

No comments:

Post a Comment