Saturday, February 1, 2014

Kembara Musa di Selat Marmara (Fasal II)


Selat Marmara menggamit sejuta rasa kebijaksanaan
Jika benar bagai dikata wahai taulan
Saat inilah yang sebenarnya aku nantikan
Akan datang kepadaku seorang hamba Tuhan
Seorang bijaksana yang ada padanya Ladun Ilman

Lalu kembalilah ke tempat sana kedua-dua Insan
Di pantai Selat Marmara yang indah menawan
Kelihatan gerombolan burung-burung terbang sekawan
Masing-masing mencari pasangan mencari lawan

Tatkala mentari memancar Sinar Cinta
Bertemulah Musa dan pemuda dengan seorang Hamba
Sudikah Tuan mengajarkan aku bertanya Musa
Dijawab olehnya adakah padamu Sabar seada

Kumahu Rusyda buat petunjuk di hari muka Musa bernada
Akankah kau Sabar dengan ku selama bersama
Kerana kau belum mengetahui apakah Ilmu yang meliputi
Pada apa yang akan kau lihat kau hadapi

Insha Allah aku akan menuruti dan Sabar sudah pasti
Tak akan aku ingkari walau sepatah kata hati
Akan ku melihat aku mendengar dan aku patuhi
Namun Sang Hamba merasa tidak puas hati

Ingatlah tatkala Muhammad disapa segolongan para Penglipur lara
Ditanya tentang kisah Penghuni Gua, Kisah Musa dan Seorang Maharaja
Muhammad menjawab biar esok saja aku maklumkan kisah kesemuanya
Terlupa dia mengucapkan Insha Allah Inni Fa'ilun Dzalika Ghada
Justeru jika kita terlupa menyebut Insha Allah berdoalah kepadaNya
'Asaa an Yahdiyani Rabbi Li Aqraba Min Haza Rasyada

Al Kahfi melayar kisah bukan sejarah
Untuk difaham intipati bukan menjarah
Kerana padanya ada segala erti hidup yang tabah
Muliakan Ilmu martabatkan Aqal sungguh Muthma'innah

No comments:

Post a Comment