Thursday, February 6, 2014

Bacalah Al Qur'an! Ayuh! Bacalah Al Qur'an

Pada suatu hari di masjid India Ipoh, saya ditegur sapa oleh seorang sahabat Pesara. Namanya Tuan Suhaibuddin bekas Ketua bagi suatu jabatan yang kini namanya Jabatan Insolvensi jika tak silap sebelum ini namanya Pejabat Kebangkrapan. Peguam-peguam Ipoh High Court amat mengenali beliau yang agak sedikit "eksyen" dalam menjalankan tugasnya.... Saya pun kerap juga mempetisyen Orang Jadi Bankrap. Ya, lah menjadi hamba sistem perbankan. Maka kerja kita ialah makan hasil Riba dan mendera Jiwa Manusia. Dan inilah namanya loyer.... Sekumpulan manusia yang diprogramkan oleh Sistem Kapitalis Riba Gresham Law untuk menjadi HAMBA kepada Sistem Perbankan. 

Ya, suatu hari kami bertemu di Masjid India. Saya pula buat-buat kerek tak nak ditegur olehnya. Semakin saya menjauh semakin dia mendekati. "Eh! Ansor. Ahmad Ansor. You kenal saya?"

"Ya, ya . Tuan Suhaibudeen kan?"

Terus sahaja dia mendapatkan saya dan memeluk sambil memulakan 'greetings'/tegur sapa dan seterusnya dia beritahu kepada saya.......

"Ansor, read Qur'an. Read Qur'an. Read Qur'an always!"

Saya tergamam! Seorang yang biasa. Menasihatiku dengan sangat jujur kurasakan nasihatnya. Tidak pernah kurasakan suatu nasihat yang sangat tenang bila telinga mendengarnya. Aku fikir dan fikir terus fenomena itu...... Dan sedikit-sedikit aku mulakan jejak itu........ 

Read Qur'an. Read Qur'an always.......

Tuan Suhaibuddin yang menasihati saya Membaca Al Qur'an itu saya tahu dia bukannya Degree Level just Dip Undang-undang (may be) pada masa servis dengan Kerajaan...

Dia terus memberikan suatu contoh; Katanya: Sila keluarkan wang kertas RM1. Dan saya keluarkan dan dia tunjukkan kepada saya:

WANG KERTAS INI SAH DIPERLAKUKAN DENGAN NILAI.... 

Ansor! This note has no original value. It refers to our Gold that we kept in The World bank. Lebih kurang begitulah dialognya....

Dan dia membaca ayat Surah Al Waqi'ah : INNAHU LA QUR'ANIL KARIM. FI KITABIN MAKNUN.

Di atas sana Ansor; In The preserved Book.... The copy that we have is only Mushaf; Just like that RM1 note... Dia memberikan analoginya....

Apapun sikap dan semangatnya membangkitkan saya. Sebagai seorang pesara dia tekad mengulangi pembacaan Al Qur'an tanpa henti dan berkata dia membaca sambil membuat rujukan terjemahan Melayu, Inggeris, Tamil dan Urdu. Bahasa Perbandingan yang banyak sekali. Sehingga sebahagian ulasannya menunjukkan dia boleh berbahasa Arab dengan baik sekali.

No comments:

Post a Comment