Thursday, February 6, 2014

Kita adalah Pemimpin Dunia yang sudah ada Garis Masa - Ayuh bikin wawasan 100 tahun lagi!

28 Februari 1991; suatu Kertas Wawasan 2020 telah digariskan oleh Tun Dr Mahathir. Kertas ini seharusnya ada pada setiap Warganegara Malaysia sebagai garis panduan untuk memahami Garis Masa 2020. 

Antara perkara yang akan sentiasa saya ulang-ulang kepada para sahabat dan rakan-rakan ialah soal Wawasan 2020 itu. 

Sepertimana Shell kini sudah ada Wawasan 2050. Dan seperti kertas Pembinaan Negara Israel yang dibentang oleh Theodore Herzl pada 1897 (suatu rangka kerja 50 tahun). 50 tahun selepas itu; iaitu pada 1948; negara Israel itu tertubuh. 

Garis Masa 100 tahun amat tepat... Maka, masanya adalah tepat jika Kita Orang Malaysia menyiapkan Kertas 100 tahun Malaysia Sebagai Pemimpin Dunia. Dengan sasaran setiap Jubli (atau 25 tahun itu apakah perancangannya...) 

Ormas Muhammadiyah di Indonesia sudah 100 tahun umurnya; kini sudah ada Universiti di setiap bandar-bandarnya.....

Hampir setiap orang Melayu atau Pribumi di Malaysia ini mempunyai silsilah atau kaitan keturunan dengan Raja-raja dan Sultan-sultan terdahulu; samada di Nusantara atau di seluruh dunia.

Saya akan terus cuba untuk mempertahankan institusi Kesultanan dan Raja-raja Melayu di Malaysia kerana ianya adalah simbol kepemimpinan dalam sejarah ketamadunan manusia di dunia.

Berbalik kepada perengan awal.... kesinambungan pertalian darah manusia terdahulu di Asia Tenggara dengan kita pada hari ini di Malaysia adalah amat akrab... Termasuk juga kaum-kaum Tionghua dan India yang didatangkan pada kurun ke 19 hingga 20. Pertalian erat hubungan darah dan pesemendaan (perkahwinan) antara Raja-raja Melayu dan "raja-raja" di Benua India dan China berlangsungan terus. Demikianlah kerana adanya nama-nama seperti Bukit China di Melaka.
Tun Dr Mahathir dan Wawasan 2020

British sebenarnya tahu hubungkait sejarah ini. Kerana itu orang-orang British atau datuk-datuk mereka iaitu orang German menanda nama Malaysia seawal abad ke 19 seperti di dalam peta. Apabila US cuba menamakan nama negara Filifina sebagai Malaysia ianya dihalang oleh British. Nama Malaysia hanya boleh ditandakan kemudiannya setelah disertakan dua wilayah di Borneo iaitu Sabah dan Sarawak. 1963 Malaysia wujud. Maksudnya tersirat pada nama ini ialah orang-orang yang punya hak kuasa pimpinan ke atas seluruh dunia..... Perwarisan raja-raja di dunia samada pada Empayar Rom dan Parsi atau Raja-raja di benua India dan China adalah orang-orang yang menjadi warganegara Malaysia hari ini. Inilah sebabnya KITA MESTI memimpin DUNIA.

Dalam meneruskan penulisan ini suka saya untuk menyelitkan pandangan balas YB Dato' Nasaruddin Hashim, ADUN Bota Negeri Perak seperti berikut:

"Bukan lah mustahil kita memimpin dunia,tetapi ia mesti di dahului dengan pembinaan tamadun yg hebat. Pembentukan tamadun hebat ini pula di mulakan dengan peningkatan ilmu teknology,sain,sain sosial , agama kpd generasi baru kita. Pembentukan tamadun yang hebat ini sekurang kurang nya memakan masa antara 50 hinnga 100 tahun, berdasarkan kpd apa yg di lalui oleh AS, Jepun, Jerman dan China."

Baldatun Thoyyibatun Wa Rabbun Ghafur adalah Tanah Nusantara kini. Hari ini tanah ini bernama ASEAN. Keseluruhan wilayah ASEAN atau Nusantara itu adalah Tanah berstatus Istana kepada kesemua tanah-tanah yang bukan TANAH HARAM. Tanah Haram iaitu Mekkah, Madina dan Al Quds adalah tiga wilayah elektromagnetik bumi. Kawasan yang paling strategik atau pusat kuasa eleketromagnetik bumi. 

Dan pada Wilayah Nusantara atau ASEAN ini kawasan yang merupakan pusat atau istananya ialah negara MALAYSIA hari ini. Kerana itu saya katakan Baik Thailand atau Burma atau Vietnam atau Indonesia. Meskipun lebih besar daripada kita; kepemimpinan akan dipusatkan di Malaysia.

Malaysia adalah pemimpin UTAMA bagi ASEAN. Dan Asean akan menjadi pemimpin utama bagi DUNIA hari ini.

Penulis pada catatan ini ialah Ahmad Ansor Batubara

No comments:

Post a Comment