Saturday, February 1, 2014

Kembara Musa di Selat Marmara (Fasal III)

Sang Hamba sedia tahu apa kan terjadi
Kerana Musa sedang asyik sedang terperi
Dia belum melihat ilmu yang akan meliputi
Yang akan dia nampak dia dengar dan dia amati

Sabarkan dirimu dalam doa di Ghadah dan Di 'Asyiyi
Mencari Wajah Tuhan Wajah Illahi Rabbi
Yang Maha Pengasih Lagi Maha Mengasihani
Tiada sesaatpun Allah tiada di sisi

Jangan sekali dikau lupa, dupa dan alpa
Kau berlari, menjauhi dan menyepi
Tatkala Allah datang berseni di hati
Kau diasyik segala perhiasan duniawi

Dunia ini luas dan kau diam dihati
Kau kecil di sana gelap kau menggigil
Lalu datang hawamu melalai memanggil-memangil
Sedangkan Allah kau abai nafsumu memunggil

Sang Hamba membawa Musa ke suatu tempat
Sempat Musa dipesan jangan asyik tak sempat-sempat
Jangan bertanya sebelum Hamba sudahkan cerita
Nanti susah Hamba terpaksa asyik berkata-kata

Intelektual! Inteligentsia! Fan Thalaqa
Rausyanfikir mengukir nama Sang Cendekia
Akademia, Para Fuqaha' dan Para Ulama'
Ulul Albab, Ulin Nuha, Ahli Zikria

Ayuh kita naiki perahu wahai Musa
Pemuda tadi dah tak tahu ke mana perginya
Kejap ada kejap tiada bagai nafsu sifatnya
Dia suka menuruti hawa dan sekarang entah ke mana dia

Bocorkan! Bocorkan! Perahu ini segera.
Kita kini sudah tiada lagi masa!
Musa terkejut dan berkata; "Hei Hamba Kau gila ka!"
Nanti habislah tenggelam kita semua!

Aku sudah bilang tadi, Aku sudah bilang padamu Musa
Kau pasti tak akan sabar punya
Sekarang marilah kita tenggelam bersama-sama
Supaya ini dapat memberikan pengajaran kepadamu Musa

Aku tak tahan benar dengan sikapmu wahai Hamba
Aku fikir kau nak mengajar Rusyda tapi ini dah kerja gila
Aku takkan memahami sikapmu yang bagai pendusta
Sudahlah aku mahu berenang ke pantai sana

Musa bawalah aku sekali bersamamu
Kerana aku tidak pandai berenang!
Ah! Biarlah kamu tenggelam barulah kau rasa
Sungguh menyesal aku ikut kamu wahai Hamba

Musa tak sedarkan apa-apa kerana ombak bergelora
Sesedar sahaja di pantai terdampar ia
Bila dibuka mata dilihatnya Hamba senyum seloka
Dan wajah Hamba tiba-tiba bermuram durja

Kerana Kasih Sayang Allah kau selamat wahai Musa
Sudah kuberpesan hendaklah kamu Sabar sentiasa
Menuntut Ilmu bukannya mudah dan jangan memaksa
Kelak dirimu akan hancur rosak binasa

Mari tanganmu wahai Musa bangunlah engkau
Kita berpisahlah di sini saja kerana engkau tak akan Sabar
Kerana ini bukannya dugaan ringan; ianya sangat mencabar
Aku mahu bersamamu Tuan Besar berilah daku tunjuk dan ajar

Musa menyesal seraya meminta maaf
Tuan Besar sudah pun sedia memberi maaf
Perjalanan diteruskan dan Musa berfikir fikiran
Dia tahu salah dirinya kerana asyik lupa-alpaan

Lupa itu sudah pastilah kerjanya Syaithan
Tuan Besar memberi ingat ingatan
Selalu Beristighfar Kepada Tuhan
Dan berdoa Rabbi Zidni Ilman

Wajah gelora air di Selat Marmara

No comments:

Post a Comment